Tråkig lunch

Ibland undrar jag hur restauranger sorterar sina kunder, mera värda och mindre värda service?
 
Eftersom jag sen tidigare är medveten om att snabbhet inte är en av styrkorna hos ÅSS var jag beredd på att offra flextid på en långlunch idag.
Fast inte riktigt så lång som den blev.
 
Jag borde ha anat oråd när de fyra killarna som beställde mat före mig och satt vid bordet bredvid först fick två portioner mat.
Sen tog det en lång stund innan tredje killen fick sin mat och servitrisen tog nummerbrickan med sig.
Den fjärde killen fick jaga ifatt en servitris och fråga efter både nummerbricka och sin mat.
Det tog länge innan brickan kom tillbaka och ännu längre innan han fick sin mat.
 
Jag hade beställt soppa, enbart för att det borde gå snabbt.
Nu, en halvtimme senare, insåg jag till min stora förvåning att tjejerna som beställde mat efter mig traskade bort från restaurangen.
Och personer som satte sig efter att jag redan avverkat salladen fick in sin mat.
 
Det blev min tur att jaga ifatt en servitris och fråga efter min mat.
- "Den verkar vara försvunnen, vi letar efter den" svarade servitrisen.
Sidär ja, mindre än en minut senare daskade en sur servitris ner en tallrik med mycket lite soppa i på mitt bord och skyndade vidare in i  paviljongen.
Inget "varsågod" eller "ursäkta förseningen".
Sen kommer samma servitris tillbaka; "Du ska få din toast också".
Och återigen landar en skål med toast på mitt bord några minuter senare, utan varesig "varsågod" eller "ursäkta".
 
Portionen med soppa var så ynklig att inte ens mina barn hade nöjt sig.
Och att beklaga sig gick inte eftersom ingen servitris fanns i närheten av mig medan jag satt där och åt.
Sen när jag gick efter kaffe tömdes bordet raskt på precis allt!
 
Och vem skulle jag gå och klaga åt, kassörskan?
Inte hennes fel att köket slarvar bort min beställning?
Eller köket, inte deras fel att servitriserna gett min mat åt någon annan?
Servitriserna, inte deras fel att kassörskan inte gett min beställning till köket?

Nå, jag fick ännu en gång inse att ÅSS går man bara till om man har gott om tid och redan är rätt mätt i magen.
Champagne-middag, efter en rejäl lunch på Stallhagen, med svägerskorna kanske passar bättre.
Även i år.
#1 - - Ninni:

Nämen aj så trökigt. Hoppas du hittar en bättre lunch en annan dag.