Teknikens under

Fredagsmyset uteblev ikväll.
Mitt i barnens val av film och mitt ordnande av röstningslappar ringde vår väggtelefon.
Ja, vi har faktiskt en dylik!
 
Det var svägerskan bosatt på Island som undrade om jag kunde åka och se efter hennes 93-åriga mormor bosatt uppe i byn 4 kilometer bort.
Mormor hade fallit illa och slagit upp ett hål i huvudet.
När hon hade kvicknat till hade hon hasat sig till läsplattan som låg på laddning på en köksstol och slagit igång Skype.
Eftersom dottern inte svarade ringde hon upp barnbarnet på Island och bad om hjälp.
Och barnbarnet ringde mig.
 
Jag for dit och tvättade upp damens hår för att kunna se hurpass illa hon slagit sig.
Och tryckte kalla kompresser emot tills bulan lade sig något och det slutade blöda.
När dottern kom hade jag lyckats tvätta bort det värsta och damen hade kommit fram till att hon kanske inte var i så bra skick, egentligen.
Höften, ljumsken och benet värkte rejält.
Det var svårt att gå.
Och dottern fick ringa efter en ambulans.
 
Att två gentlemen kom och varligt undersökte damen var underbart att se.
Det är verkliga änglar som jobbar på ambulansen.
Johan lovade köra fint och hans kollega lovade att damen fick ta honom i örat om han inte skötte sig.
 
Och att en dam på snart 93 år är kvick nog att tänka på att man kan Skypa på en läsplatta efter hjälp, det tycker alla inblandade i kvällens olycka att är sjukt bra!