Att bara vara hemma

- Och vad gör du för att få tiden att gå om dagarna då?

Den välmenta frågan känns rätt så malplacerad.
Jag gör precis samma saker som innan jag blev alterneringsledig, bara med den skillnaden att jag har några timmar till att göra det på.

Igår hann jag med att storstäder barnens rum. 
Torka och olja in golvet åt dem, byta sängkläder och hänga upp nystrukna gardiner.
Jag städade bort två kassar med trasiga leksaker och gamla teckningar och torkade damm.

Sen städade jag upp toan på övervåningen och oljade in både golv och bänkskivor samt tömde sopkorgen.

Jag vattnade blommor både ute och inne och rensade ogräs i rabatten.

Två diskmaskiner hann jag både fylla med smutsdisk och tömma på rent husgeråd.

Det blev fyra maskiner med tvätt och lika många omgångar i torktumlaren.
Jag hann mangla två lakan och två påslakan samt fyra dynvar och tolv T-shirt.
Dessutom vek jag bort tre korgar rena kläder.

Fruktsallad till mellanmål åt barnen, med snömos till, och någon timme senare en måltid rejäl hemlagad mat åt hela familjen.

Jag plastade en bok och två A4 häften åt både egna och andras barn.
Sen passade jag på och plastade in spel och memorybrickor åt sonen.

Grannfrun fick en Irish Coffee och jag en trevlig pratstund på kvällskvisten.

Ja just det, Alice tog hem en klasskompis som gärna badade badkar.
Så jag skurade upp badkaret innan de badade.
Sen skurade jag upp badrummet efter att de badat klart...


Och tillsist blev det kväll och gos med maken.

Inget märkvärdigt alls med andra ord.
Bara till stor del exakt detsamma som jag varit tvungen att hinna med under 5-6 timmar kvällstid medan jag jobbade fullt.

- Nämen jag gör väl inte så mycket...bara det där vanliga plocket där hemma du vet...