Jägare

Igår lekte vi mordiska jägare.
Satt i allsköns ro och drack eftermiddagskaffe här ute på stugan.
Tittade ut över stranden och havet.

I strandkanten kommer inte bara en utan två minkar springande.
Efter en stund kommer den större, mamman antagligen,
sneddande över vår gräsmatta och blir borta en lååång stund.
Sen kommer hon igen, med ännu en unge i släptåg, över vår rökugn den här gången.
Dom sneddar över gräsmattan mot vår bastu och jag blir rejält nyfiken över var dom håller hus.

Under terassen till bastun rustas det vilt.
En nyfiken minkunge kikar ut mellan trappstegen.
Sen kommer en till och kikar en stund innan den bestämmer sej för att jag är farlig och börjar fräsa.

Jag hämtar dottern.
Utrustad med fiskhåv, dotra, och vattenslang, jag med andra dottern under armen, påbörjas jakten.
Första ungen kommer nästan direkt jag börjat spola terassen och dotra fångar den i håven.
Sen slår hon ihjäl den mot en sten.

Försöker få ut som andra två med mera vatten.
Mitt i allt smiter mamman iväg mot skogen och vi hinner inte få fast henne.
Attans.
Men minkunge nummer två får vi fast.
Den skriker rejält tills dotra äntligen får ett bra tag om den och kan förpassa den till dom sällare jaktmarkerna.

Dagens byte, två predatorer infångade och likviderade.
Hoppas fåglarna och smådjuren är nöjda med vår insats.

Idag har jag sett minkmamman en gång.
Hon sprang över stranden.
Ensam.

Fåglarna sjunger och en ekorre sprang uppför granen vid stugknuten alldeles nyss.
Rådjuret dyker upp och betar snett nedanför vårt köksfönster.

Livet på landet :)