Underkläder

Eftersom jag tillbringat arbetsveckan i Stockholm passade jag på att uppdatera barnens klädlager.
Sonen behövde nya strumpor och sommartofflor.
Dottern behövde nya sammetsbyxor, strumpor, underkläder och sommartofflor.
Så jag började leta.
 
I första butiken jag strosade runt stötte jag på samma fenomen som tidigare.
Ett mycket märkligt sätt att se på barnstorlekar när det gäller kläder.
Båda underbyxorna är storlek 128 centilång, alltså till för barn som är 128 centimeter långa ungefär.
 
 
Varför ska killarna enbart få nöjet att ha kläder de kan röra sig obehindrat i?
Utan att det stramar och tar emot?
Utan att något glider fel?
 
Och då ska ni veta att det här är det största paret trosor av mera bekväm modell jag hittade.
Inte undra på att dottern vägrar trosor och använder kalsonger av ovan avbildade modell enbart.
 
Nåja, jag hittade strumpor, sammetsbyxor och sommartofflor i alla fall.
Alltid något.
 
 
Bara att sätta igång att vika undan alla nyinköpta och nytvättade kläder då.
Kvällen är räddad.