Kärlek

Kärlek är att ha någon
Som bryr sig om
Utan pekpinnar
När allt inte blir
Som du tänkte
 
Någon som låter dig misslyckas
Hjälper dig resa dig upp igen
Och göra om
Och om igen
Tills du lyckas själv
På egen hand
För att du kan
 
Kärlek är att sitta
I telefonen
I timmar
Och lyssna på ett syskon
Som bubblar
Om allt som hänt
Stort och smått
I livet
Just nu
Just idag
På sitt eget sätt
Och utan att avbryta
När man inte förstår
Vad den andra försöker förmedla
Ändå lyssnar vidare
Och ger av sin tid
Av kärlek
 
Att älskas förbehållslöst
Bara för att man finns
Måste vara
Den största lyckan
Av alla
Och något som varje individ
Varje liten person
Borde få känna
Varje dag
Varje stund
Av sitt liv
 
Mina syskon
Älskar varandra
Både de stora
Och de små
Håller av
Litar på
Att de älskas
Och lägger sina hjärtan
I varandras händer
Utan krav
 
Kärlek är
Så mycket större
Än jag kan förstå
Jag kan bara känna
Värmen
Mellan mina barn
Två små
Sitter i mitt knä
Och pratar
Med en stor
Långt borta
I telefon
På sina egna sätt
Förmedlar dom
Allt